Vertrouwenspersonen

Korfbalvereniging TOP wil een veilige korfbalvereniging zijn, waar iedereen met plezier korfbalt en zich thuis voelt. Dat betekent dat we met elkaar binnen de vereniging er alles aan moeten doen om zaken als treiteren en pesten, agressie en geweld, discriminatie, seksuele intimidatie en andere ongewenste omgangsvormen zoveel mogelijk te voorkomen. Ongewenst gedrag komt overal voor en kan dus – helaas – ook binnen onze vereniging voorkomen. Wat voor de één misschien een grapje is, kan voor de ander een ongewenste omgangsvorm zijn. Het mooiste zou zijn dat degene direct wordt aangesproken op het gedrag dat als ongewenst wordt ervaren. Dat blijkt in de praktijk niet altijd even makkelijk. Gevoelens van onmacht, schaamte, woede of wat dan ook kunnen reden zijn dat je er dus mee rond blijft lopen. In zulke gevallen is het goed om bij een persoon terecht te kunnen, die niets doorvertelt en die een geheimhoudingsplicht heeft. Een persoon die luistert en die niets doet zonder eerst met jou te overleggen wat de beste oplossing voor het probleem is. Zo iemand heet een vertrouwenspersoon.

Sinds kort is Janneke Huijssoon bereid gevonden om naast onze vertrouwenspersoon Rinus van den Driest de vertrouwenspersoon commissie te komen versterken.

Indien je als lid, ouder, vrijwilliger of gast van onze vereniging last hebt van ongewenst gedrag, dan kun je contact opnemen met Rinus of Janneke.

Even voorstellen:

Wie ben ik? Rinus van den Driest, geboren in 1956 te Oost-Souburg.
Sportief; vanaf mijn 15de een jaar of 15 in Souburg basketbal gespeeld in de “Basketbal Vereniging Souburg” en de laatste jaren van mijn lidmaatschap lid van het bestuur geweest als penningmeester.
Sinds 1980 woonachtig in Arnemuiden en getrouwd, in het dagelijks leven ben ik Business Unit Manager van een technisch dienstverlener voor de industrie in de provincies Brabant en Zeeland en geef leiding aan een 100 personen. Dit doe ik vanuit een regio kantoor in Goes. In mijn vrije tijd ben ik voorzitter van de Kerkenraad van de PKN te Kleverskerke en probeer ik zoveel als mogelijk van de wereld te zien in de diverse vakanties naar verre landen. Waarom? Omdat ik altijd nieuwsgierig ben hoe andere mensen leven wonen en werken in andere gebieden in de wereld. Het opent vaak je ogen voor hoe goed en georganiseerd we het in ons Nederland hebben, maar ook dat we ons door alle “sociale”druk soms drukker maken dan strikt noodzakelijk is. Als je in landen komt welke op positieve of negatieve wijze in het nieuws zijn kun je ook eens met eigen oren en ogen zien wat er werkelijk gebeurt in plaats van wat er via de media aan ons verteld wordt.

Dit brengt mij tevens bij mijn verantwoordelijkheid als vertrouwenspersoon voor KV TOP, ook hier is het belangrijk dat er objectief geluisterd wordt als er situaties zijn waar betrokkenen onderling niet meer uit komen of het aan niemand binnen de vereniging kwijt kunnen. Dus het objectief kunnen beoordelen, vertrouwelijk met de informatie omgaan en niet (ver)oordelen maar oplossingen zoeken is een belangrijk onderdeel van mijn taak. Ik hoop van ganser harte dat ik weinig werk zal hebben aan deze functie want dan zal dat voor jullie betekenen dat alles in goede harmonie verloopt. Mocht er toch iets zijn, wat volgens de richtlijnen die jullie bestuur heeft opgezet aanleiding geeft om in vertrouwen een onpartijdig luisterend oor te zoeken, schroom niet om mij te bellen en samen met mij naar een oplossing voor je probleem te zoeken

Ik heb verder geen enkele binding met jullie vereniging maar hoop op deze wijze een steentje te kunnen bijdragen aan jullie sportieve toekomst waar iedere speler en speelster met plezier een rol in kan spelen.

Beste Top mensen,
Enige tijd geleden kreeg ik het eervolle verzoek om Vertrouwenspersoon te worden bij jullie vereniging. En ik zeg graag ja op deze vraag. Daarom hier een berichtje waarin ik mezelf voorstel.

Mijn naam is Janneke Huijssoon. Ik ben Borssele geboren en nu woon ik in Middelburg. Van 1996 tot 2006 heb ik met man en kinderen in Arnemuiden gewoond. Onze kinderen hebben een heerlijke tijd gehad in “Erremu”. Dus best kans dat ik enkele gezichten van TOP-mensen ken of komt mijn gezicht enkelen van jullie bekend voor. Ik ben met pensioen en heb dus tijd voor hobby’s. Lezen, geschiedenis en reizen doe ik heel graag, daarnaast vind ik woninginrichting en vooral ook winkelen prima bezigheden.

Tijdens mijn werkleven heb ik mij beziggehouden met de geestelijke gezondheid van mensen. Tien jaar werkte ik bij Slachtofferhulp waar ik veel opvang van mensen heb gedaan die te maken hadden met grensoverschrijdend gedrag. Daarna Maatschappelijk Werk, ook daar psychosociale opvang gedaan. Bijna twintig jaar heb ik allerlei mensen in allerlei situaties ondersteund.

Ik kan dus mijn kennis en ervaring inzetten om, mocht dat nodig zijn, TOP-leden bij te staan. Dat een vertrouwenspersoon te vertrouwen moet zijn lijkt me evident. Jullie kunnen er dus op rekenen dat privacy altijd eerst komt, ik zal nooit iets doen zonder dat ik dat met jullie heb besproken. Uitzondering is dat als de wet overtreden wordt, ik genoodzaakt ben om wel te handelen, maar ook dan gaat er niets achter je rug om. Ik ben beschikbaar als je lastiggevallen of gepest wordt, maar ook als je je onveilig voelt of een luisterend oor kunt gebruiken. Geen enkele vraag is raar. Dus voel je vrij om contact met me op te nemen. En wie weet kom ik jullie zo nu en dan eens aanmoedigen.

Hartelijke groet,
Janneke Huijssoon- de Meij

Meer informatie over de taken van de vertrouwenspersoon en de afspraken die met het bestuur zijn gemaakt vind je op onze website.

Link: https://www.kvtoparnemuiden.nl/bestuur-en-commissies/afspraken-met-vertrouwenspersonen/

Het bestuur van KV TOP